KURSY OGÓLNE
Jak używać?
Kliknij na tytuł aby rozwinąć. Ponowne kliknięcie zwinie go.
Jeśli nie znajdą państwo porządanych informacji prosimy o kontakt mailowy lub telefoniczny.
Odpowiemy na wszelkie pytania najszybciej jak to tylko możliwe.
Poziom początkujący – I semestr A1.1
Ilość zajęć w tygodniu: 2 x 90 min. w tygodniu lub 1 x 180 min. (sobota)
Ilość godzin w semestrze: 60h
Podręcznik: Cosmopolite 1
Kompetencje językowe i komunikacyjne:
Kompetencje komunikacyjne i praktyczne
– przedstawianie się, literowanie imienia i nazwiska
– komunikacja w klasie
– pozdrawianie i witanie się
– zasięganie informacji
– informowanie o celach nauki j. francuskiego
– lokalizowanie i wskazywanie różnych miejsc w mieście
– zapoznawanie się z kimś
– mówienie o rodzinie
– opisywanie wyglądu i charakteru
– mówienie o swoich upodobaniach
Gramatyka
– zaimki osobowe
– rodzaje krajów
– rodzajniki określone le, la, les
– liczebniki
– rodzajniki nieokreślone un, une, des
– zaimki pytające quel, quelle, quels, quelles
– czasowniki être, avoir, czasowniki pierwszej grupy ( parler, habiter etc.)
– zaimki przymiotne dzierżawcze ( mon, ton, son, ma, ta, sa etc.)
– przyimki przed nazwami krajów, miast i miejsc w mieście
– czasowniki aller, venir,
– negacja
– rodzaj męski i żeński oraz liczba mnoga przymiotników
Słownictwo / Tematyka
– nazwy krajów
– cyfry i liczby
– dni tygodnia miesiące, pory roku
– narodowości
– zawody
– formy grzecznościowe
– miasto: budynki, instytucje, handel
– środki transportu
– zakwaterowanie
– rodzina
– opis postaci i cechy charakteru
– upodobania
Poziom początkujący – I semestr A1.1
Ilość zajęć w tygodniu: 2 x 90 min. w tygodniu lub 1 x 180 min. (sobota)
Ilość godzin w semestrze: 60h
Podręcznik: Cosmopolite 1
Kompetencje komunikacyjne i praktyczne
– przedstawianie się, literowanie imienia i nazwiska
– komunikacja w klasie
– pozdrawianie i witanie się
– zasięganie informacji
– informowanie o celach nauki j. francuskiego
– lokalizowanie i wskazywanie różnych miejsc w mieście
– zapoznawanie się z kimś
– mówienie o rodzinie
– opisywanie wyglądu i charakteru
– mówienie o swoich upodobaniach
Gramatyka
– zaimki osobowe
– rodzaje krajów
– rodzajniki określone le, la, les
– liczebniki
– rodzajniki nieokreślone un, une, des
– zaimki pytające quel, quelle, quels, quelles
– czasowniki être, avoir, czasowniki pierwszej grupy ( parler, habiter etc.)
– zaimki przymiotne dzierżawcze ( mon, ton, son, ma, ta, sa etc.)
– przyimki przed nazwami krajów, miast i miejsc w mieście
– czasowniki aller, venir,
– negacja
– rodzaj męski i żeński oraz liczba mnoga przymiotników
Słownictwo / Tematyka
– nazwy krajów
– cyfry i liczby
– dni tygodnia miesiące, pory roku
– narodowości
– zawody
– formy grzecznościowe
– miasto: budynki, instytucje, handel
– środki transportu
– zakwaterowanie
– rodzina
– opis postaci i cechy charakteru
– upodobania
Poziom początkujący – II semestr A1.2
Dossier 3, lekcja 4 – dossier 5, lekcja 3
Kompetencje komunikacyjne i praktyczne
– pytanie o godzinę / podawanie godziny
– zaproszenie / akceptowanie / odmawianie zaproszenia
– redagowanie krótkiego zaproszenia oraz podziękowanie za zaproszenie
– przedstawianie codziennych czynności , zwyczajów, pasji
– opowiadanie wydarzeń z przeszłości
– rozumienie ankiety / formularza
– zadawanie pytań (intonacja, inwersja, est-ce que)
– wyrażanie swoich planów
– korzystanie z telefonu
– opisywanie osoby (wygląd i charakter)
– mówienie o podróżach
– rozumienie biografii
Gramatyka
– czasownik „devoir” i wyrażenie „il faut”
– czasowniki zwrotne
– czasowniki „pouvoir” i „vouloir”
– czas przeszły „passé composé” z czasownikami posiłkowymi AVOIR i ETRE
– czasowniki zwrotne w czasie „passé composé”
– tryb rozkazujący , tryb rozkazujący czasowników zwrotnych
– czas przyszły „futur proche”
– czas przeszły „passé récent”
– czasowniki zakończone na „-ir”, „-re”
– miejsce przymiotnika w zdaniu
– zaimek „y”
– czas przyszły „futur simple”
Słownictwo / Tematyka
– sposoby określania godziny
– plan zajęć dnia, czynności dnia codziennego
– wyrażenia czasowe
– opis twarzy i wyglądu zewnętrznego
– odczuwanie bólu + części ciała
– spędzanie czasu wolnego / zwiedzanie miasta / wyjazdy
– wybór kierunku i formuły podróży
– liczby powyżej 100
– media
– nazwy zawodów
Poziom początkujący – III semestr A2.1
Ilość godzin w semestrze: 60h w sem.lub1 x 180 min. (sobota) , 60h w sem.
PROGRAM KURSU A2.1 wg podręcznika Cosmopolite 1
Dossier 5, lekcja 4 – dossier 8 lekcja 6
Kompetencje komunikacyjne i praktyczne
– opisanie wyglądu osoby
– dawać rady
– zrozumieć program wycieczki
– wybrać cel i charakter pobytu
– charakterystyka miejsca, miasta
– opisać formułę, charakter pobytu
– opisać klimat, pory roku
– wyrażenie emocji, odczuć
– opinia na temat jedzenia
– robienie zakupów
– zamawianie w restauracji
Gramatyka
– passé composé
– tryb rozkazujący
– futur simple
– zaimki y oraz en
– miejsce przymiotników w zdaniu
– rodzajniki cząstkowe
– porównania
– wyrażenia czasowe
– czasowniki zwrotne
– l’imparfait i passé composé
– COD / COI
– zaimki osobowe akcentowane
– konstrukcja ne…que
Słownictwo / Tematyka
– turystyka
– klimat, pogoda
– artykuły żywnościowe
– moda, ubrania, akcesoria
– klimat, pogoda
Poziom średniozaawansowany - I semestr A2.2
2 x 90 min. (w tygodniu) lub1 x 180 min. (sobota)
– 60h w sem.
- PROGRAM KURSU A2.2 wg. podręcznika Cosmopolite 2Dossiers 1-3.4Kompetencje komunikacyjne i praktyczne
– porównywanie kursów językowych we Francji
– załatwianie spraw administracyjnych
– zasięganie informacji, precyzowanie, uściślanie informacji
– opowiadanie wydarzenia
– rozumienie poleceń dotyczących bezpieczeństwa
– opisywanie podróży
– opisywanie miejsca zakwaterowania, zasięganie informacji o zakwaterowaniu
– opowiadanie o swoich doświadczeniach życiowych
– rozumienie oferty pracy, poszukiwanie pracy
– proponowanie swoich usług, udzielanie rad
– wyrażanie emocji
Gramatyka
– porównywanie, stopień wyższy
– zaimki „en” i „y”
– tryb subjonctif, tworzenie i zastosowanie
– zaimki dopełnienia bliższego i dalszego „COD” , „COI”
– struktury służące do wyrażania reguł i poleceń: il faut+ infinitif, il est impératif de…
– przysłówki regularne i nieregularne
– zaimki względne : qui, que, à qui, avec qui…
– passé composé i imparfait
– podkreślanie fragmentów wypowiedzi za pomocą struktur: c’est … qui, c’est … que
– rodzaj gramatyczny rzeczowników, zasady rozpoznawania
– zwroty czasowe : il y a , pendant, depuis, dans
– słowa łączące służące porządkowaniu wypowiedzi
– zdania warunkowe służące udzielaniu rady: si + présent + présent / impératif/ futur
Słownictwo / Tematyka
– formalności administracyjne
– terminologia związana z opisem pobytu językowego we Francji
– zakwaterowanie, turystyka, sport, sporty ekstremalne
– nowe formy transportu ( covoiturage / przejazdy kolektywne)
– emocje i odczucia
– słownictwo potoczne i jego charakterystyka
– praca i jej poszukiwanie
– kariera zawodowa
– kompetencje zawodowe i cechy charakteru
Poziom średniozaawansowany - II semestr A2.3
2 x 90 min. (w tygodniu) lub1 x 180 min. (sobota)
– 60h w sem.
PROGRAM KURSU A2.3 wg. podręcznika Cosmopolite 2
Dossiers 3.5-6.2
Kompetencje komunikacyjne i praktyczne
– opisywanie przebiegu kariery zawodowej
– uczestniczenie w rozmowie kwalifikacyjnej
– opowiadanie wydarzenia
– wyrażanie opinii na temat wydarzeń kulturalnych
– formułowanie prośby o wyjaśnienie
– wyrażanie życzeń, udzielanie rad
– opisywanie charakteru Francuzów
– wyrażanie sprzeciwu, przekonywanie
– opisywanie nastroju i emocji
– redagowanie przepisu na potrawę
Gramatyka
– czas plus-que-parfait tworzenie i użycie
– pytania ( intonacja, est-ce que, inwersja)
– zaimki nieokreślone : tout, quelques, plusieurs…
– miejsce przysłówka w zdaniu
– zaimki pytające rzeczowne ( lequel, laquelle, lequels, laquelles)
– stopień najwyższy przymiotników
– tryb conditionnel présent
– mowa zależna w czasie teraźniejszym ( discours indirect)
– zaimki względne où i dont
– zaimki wskazujące rzeczowne: celui, celle, ceux, celles
– czasy futur proche, passé récent i présent continu
Słownictwo / Tematyka
– formalności administracyjne
– CV, wykształcenie, doświadczenia zawodowe, dyplomy
– kino, seriale telewizyjne
– ankiety, sondaże, grupy wiekowe
– wydarzenia kulturalne, spektakle, festiwale
– komiksy
– charakter narodowy Francuzów ( wady i zalety)
– relacje międzyludzkie
– czynności codzienne
– kuchnia, czynności związane z przygotowaniem potraw
– urządzenia kuchenne, składniki potraw
Poziom średniozaawansowany - III semestr B1.1
2 x 90 min. (w tygodniu) lub1 x 180 min. (sobota)
– 60h w sem.
PROGRAM KURSU B1.1 wg. podręcznika Cosmopolite 2
Dossier 6.3 – 8.6
Kompetencje komunikacyjne i praktyczne
– rozumienie ulotki informacyjnej
– mówienie o sukcesach ekonomicznych
– porównywanie produktów kosmetycznych, udzielanie porad
– opisywanie mód i tendencji
– opisywanie chronologii wydarzeń
– rozumienie opowiadania
– wspomnienia
– rozumienie strony internetowej organizacji typu ONG
– wyrażanie krytyki, proponowanie rozwiązań
– wyrażanie opinii ( akceptacja, podziw, rozczarowanie)
– wyrażanie sugestii
Gramatyka
– zaimki nieokreślone (partout, quelque part, quelqu’un) i negacje (personne, aucun, nulle part)
– uzgadnianie participe passé w odmianie z czasownikiem avoir
– zaimki dzierżawcze rzeczowne ( le mien, les siennes etc.)
– zwroty czasowe: avant, après, infinitif passé
– czasy przeszłe , użycie passé composé, imparfait, plus-que-parfait
– struktury czasowe : à partir de, au début, à l’époque, pendant, jusqu’à … etc)
– zdania wyrażające przyczynę i konsekwencję
– przyimki i czasowniki
– gérondif
– subjonctif w celu wyrażenia życzenia
Słownictwo / Tematyka
– repair café ; zrównoważony rozwój ; naprawianie, wyrzucanie
– firma, produkty, rynek, sukcesy ekonomiczne
– produkty kosmetyczne
– moda „vintage”
– literatura i język francuski; obcokrajowcy piszący po francusku
– wspomnienia, studia, kariera zawodowa
– organizacje pozarządowe
– zrównoważona turystyka, zrównoważony rozwój
– utrzymywanie kontaktu z językiem francuskim
– wydarzenia różne (włamania, wypadki, zabójstwa)
– ekologia, ochrona środowiska
Poziom zaawansowany - I semestr B1.2
Godziny:
- 2×90 min (w tygodniu) lub 1x 180 min. (sobota)
- 60h w sem,
PROGRAM KURSU B1.2 wg. podręcznika Cosmopolite 3
Kompetencje językowe i komunikacyjne
– opisywanie zalet i wad miasta
– komentowanie rankingu
– ostrzeganie
– wyrażanie intencji, prośby
– wyrażanie rad
– wyrażanie hipotez i warunku
– wyrażanie uczuć (zadowolenie, niezadowolenie, radość, smutek itp.)
– redagowanie maila zawierającego reklamację
– opisywanie problemu zdrowotnego
– załatwianie formalności administracyjnych
– opisywanie podobieństw i różnic
– proponowanie wyjścia do kina, teatru etc.
– przekonywanie, podejmowanie decyzji
– wyrażanie prośby o pomoc
– opisywanie zwyczajów i wydarzeń rodzinnych
Gramatyka
– czasowniki i przymiotniki
– tryb conditionnel présent
– miejsce przymiotnika w zdaniu
– zdania warunkowe si + imparfait + conditionnel présent
– zaimki względne: où, dont
– subjonctif po czasownikach wyrażających emocje
– wyrażanie konsekwencji
– tryb rozkazujący i zaimki
– mowa zależna
– negacja
– wyrażanie celu
– zaimki en i y
– negacja i restrykcja
Słownictwo / Tematyka/ Zagadnienia społeczno-kulturowe
– miasto i jego funkcje
– mieszkanie ( lokalizacja, pomieszczenia, wyposażenie )
– uczucia
– problemy dnia codziennego i rozwiązywanie ich
– internet, łącze, funkcjonowanie urządzeń
– choroba, system opieki zdrowotnej
– problemy administracyjne i rozwiązywanie ich
– rozrywka, kultura, upodobania
– relacje pomiędzy krajami sąsiadującymi ze sobą
– rodzina, ślub
Poziom zaawansowany - II semestr B1.3
Godziny:
- 2×90 min (w tygodniu) lub 1x 180 min. (sobota)
- 60h w sem,
PROGRAM KURSU B1.3 wg. Podręcznika Cosmopolite 3
Dossiers 3.4-6.1
Kompetencje językowe i komunikacyjne
– opisywanie nowych zwyczajów w środowisku przyjaciół
– opisywanie zachowa
– relacjonowanie wydarzenia
– przedstawianie swoich kompetencji i atutów zawodowych
– opisywanie wrażeń i doświadczeń
– wyrażanie entuzjazmu i dystansu wobec różnych idei
– proponowanie rozwiązań , przekonywanie
– wyrażanie rady
– opisywanie swojego dnia pracy
– opisywanie wydarzenia
– porównywanie mediów tradycyjnych i społecznościowych
Gramatyka
– zaimki wskazujące i nieokreślone
– participe présent
– przysłówki kończące się na ment
– bezokolicznik lub subjonctif w zdaniach wyrażających cel
– łączniki porządkujące strukturę tekstu ( connecteurs logiques)
– imiesłów gérondif- dla wyrażania jednoczesności oraz participe présent – różnice
– strona bierna
– zgodność participe passé
Słownictwo / Tematyka/ Zagadnienia społeczno-kulturowe
– słownictwo opisujące nowe obyczaje
– słownictwo opisujące relacje sąsiedzkie
– marnotrawstwo jedzenia
– kredyty, finansowanie społeczne, oszczędzanie
– zachowania pro-ekologiczne, zrównoważony rozwój
– francuski potoczny
– studia, dyplomy praca
– kompetencje zawodowe
– prasa, media i media społecznościowe
Poziom zaawansowany - III semestr B.2.1
Godziny:
- 2×90 w sem (w tygodniu)
- 60h w sem. Lub 1x180min. (sobota)
- 60h w sem.
Zagadnienia gramatyczne
– wyrażenia określające przeciwieństwa (cependant, même si, quel que soit, etc.)
– zaimki względne proste i złożone
– porównania
– wyrażenia określające przyczynę i stutek (si bien que, tellement, grâce à, etc)
– różne funkcje trybu conditionnel
– neologizmy
– umiejętność logicznej argumentacji wypowiedzi (donc, puis, enfin, etc.)
Słownictwo / zagadnienia cywilizacyjne
– opozycja: miasto-wieś
– pracować w mieście, mieszkać na wsi
– regiony Francji
– pieniądze / postawy wobec pieniędzy
– postawy ideologiczne Francuzów
– sytuacja cudzoziemców we Francji
– kobiety w polityce
– język francuski / żargony / poziomy języka
– humor słowny
Kompetencje językowe i komunikacyjne
– precyzowanie tego, co się wie o czymś/o kimś
– usprawiedliwianie się
– opisywanie miejsca
– określanie ilości i jakości czegoś
– robienie wyrzutów / wyrażanie ubolewania
– argumentowanie
– wyjaśnianie różnic i przeciwieństw
– tworzenie nowych słów