KURSY OGÓLNE
Jak używać?
Jeśli nie znajdą państwo porządanych informacji prosimy o kontakt mailowy lub telefoniczny.
Odpowiemy na wszelkie pytania najszybciej jak to tylko możliwe.
Ceny dla klientów firmowych chcących nawiązać współpracę są indywidualnie dopasowywane do
potrzeb i wymagań firmy.
Płatności za kurs należy dokonywać przelewem na konto:
Gdańskie Stowarzyszenie Alliance Française ul. Sienkiewicza 5/3 80-227 Gdańsk
Bank PKO BP 45 1020 1156 0000 7602 0065 3956
Podając w tytule przelewu prosimy o nazwisko ucznia, oraz symbol poziomu kursu.
Poziom początkujący – I semestr A1.1
Ilość zajęć w tygodniu: 2 x 90 min. w tygodniu lub 1 x 180 min. (sobota)
Ilość godzin w semestrze: 60h
Podręcznik: „Alter Ego + 1” lub „Cosmopolite 1”
Kompetencje językowe i komunikacyjne:
-Przedstawianie siebie i kogoś
-Witanie i żegnanie się
-Przedstawianie swoich marzeń
-Wypełnianie formularza z danymi osobowymi
-Podawanie informacji o swoim mieście i opis swojego ulubionego miejsca
-Uzyskiwanie informacji na temat wolnych miejsc w hotelu i rezerwowanie pokoju
-Wskazywanie drogi, pytanie o drogę
-Redagowanie kartki pocztowej
-Opowiadanie o: swojej swojej rodzinie, bliższej i dalszej, pracy, zajęciach, upodobaniach,
o swoim samopoczuciu, pytanie o samopoczucie rozmówcy,
-Określanie cech charakteru i usposobienie
-Informowanie o ważnych wydarzeniach rodzinnych
-Gratulowanie i wyrażanie współczucia
Gramatyka
-Czasowniki I grupy z końcówką -er
-Znajomość podstawowych czasowników nieregularnych w czasie teraźniejszym (être, avoir, prendre, descendre, aller, faire, venir)
-Rodzajniki określone i nieokreślone (podstawowe zasady stosowania)
-Zdanie przeczące (ne…pas)
-Rodzaj męski i żeński przymiotników
-Liczba mnoga rzeczowników i przymiotników
-Rodzajniki ściągnięte : du, des, au, aux
-Pytania intonacyjne / pytania przez „est-ce que”
-Zaimki toniczne
-Zaimki przymiotne wskazujące
-Zaimki przymiotne dzierżawcze
Słownictwo / zagadnienia cywilizacyjne
-Liczebniki, numery telefonów
-Narodowości i kraje
-Dni tygodnia, miesiące, daty
-Zawody, miejsca pracy
-Przyimki miejsca
-Plan miasta, budynki, instytucje
-Sporty i inne zajęcia, hobby
-Członkowie rodziny
-Części ciała
Poziom początkujący – I semestr A1.1
Ilość zajęć w tygodniu: 2 x 90 min. w tygodniu lub 1 x 180 min. (sobota)
Ilość godzin w semestrze: 60h
Podręcznik: „Alter Ego + 1” lub „Cosmopolite”
Kompetencje językowe i komunikacyjne:
-Przedstawianie siebie i kogoś
-Witanie i żegnanie się
-Przedstawianie swoich marzeń
-Wypełnianie formularza z danymi osobowymi
-Podawanie informacji o swoim mieście i opis swojego ulubionego miejsca
-Uzyskiwanie informacji na temat wolnych miejsc w hotelu i rezerwowanie pokoju
-Wskazywanie drogi, pytanie o drogę
-Redagowanie kartki pocztowej
-Opowiadanie o: swojej swojej rodzinie, bliższej i dalszej, pracy, zajęciach, upodobaniach,
o swoim samopoczuciu, pytanie o samopoczucie rozmówcy,
-Określanie cech charakteru i usposobienie
-Informowanie o ważnych wydarzeniach rodzinnych
-Gratulowanie i wyrażanie współczucia
Gramatyka
-Czasowniki I grupy z końcówką -er
-Znajomość podstawowych czasowników nieregularnych w czasie teraźniejszym (être, avoir, prendre, descendre, aller, faire, venir)
-Rodzajniki określone i nieokreślone (podstawowe zasady stosowania)
-Zdanie przeczące (ne…pas)
-Rodzaj męski i żeński przymiotników
-Liczba mnoga rzeczowników i przymiotników
-Rodzajniki ściągnięte : du, des, au, aux
-Pytania intonacyjne / pytania przez „est-ce que”
-Zaimki toniczne
-Zaimki przymiotne wskazujące
-Zaimki przymiotne dzierżawcze
Słownictwo / zagadnienia cywilizacyjne
-Liczebniki, numery telefonów
-Narodowości i kraje
-Dni tygodnia, miesiące, daty
-Zawody, miejsca pracy
-Przyimki miejsca
-Plan miasta, budynki, instytucje
-Sporty i inne zajęcia, hobby
-Członkowie rodziny
-Części ciała
Poziom początkujący – II semestr A1.2
Ilość godzin w semestrze: 60h w sem.lub1 x 180 min. (sobota) , 60h w sem.
podręcznik: „Alter ego +1”
Kompetencje językowe i komunikacyjne :
- pytania o godzinę/podawanie godziny
- zapraszanie/akceptowanie/ odmawianie zaproszenia
- redagowanie krótkiego zaproszenia oraz podziękowania za zaproszenie
- przedstawianie swoich codziennych czynności
- opowiadanie o wydarzeniach, które miały miejsce w przeszłości
- rozumienie ankiety/formularza
- zadawanie pytań (intonacja, inwersja, est-ce que)
- wyrażanie swoich planów
- korzystanie z telefonu
- opisywanie osoby (jej wyglądu oraz cech charakteru)
- wyrażanie swoich odczuć/doznań
- mówienie o porach roku i o pogodzie/ rozumienie prognozy pogody
- opisywanie położenia geograficznego
- mówienie o swoich zajęciach w czasie wolnym, o hobby
- relacja z wycieczki/ ze zwiedzania miasta
- redagowanie kartki/ listu z wakacji
Zagadnienia gramatyczne:
- czasownik „devoir” i wyrażenie „il faut”
- czasowniki zwrotne
- czasowniki „pouvoir” i „vouloir”
- czas przeszły „passé composé” z czas.posiłkowym AVOIR i ETRE
- czasowniki zwrotne w czasie „passé camposé”
- tryb rozkazujący, tryb rozkazujący czasowników zwrotnych
- czas przyszły „futur proche”
- czas przeszły „passé récent”
- czasowniki zakończone na „ir”
- miejsce przymiotników w zdaniu
- zaimek « y »
- czas przyszły „futur simple”
- czas teraźniejszy ciągły „présent continu”
Słownictwo:
- sposoby określenia godziny
- program telewizyjny
- plan zajęć dnia, czynności dnia codziennego
- wyrażenia czasowe
- wydarzenia rodzinne
- święta i tradycje
- konwersacja telefoniczna
- pogoda / klimat
- opis twarzy i wyglądu zewnętrznego
- zmysły i postrzeganie
- położenie geograficzne
- spędzanie wolnego czasu / zwiedzanie miasta/ wyjazdy
Poziom początkujący – III semestr A2.1
Ilość godzin w semestrze: 60h w sem.lub1 x 180 min. (sobota) , 60h w sem.
Podręcznik: „Alter ego +1”
Egzamin (zalecane): DELF A1
Kompetencje językowe i komunikacyjne :
- Wypowiadanie się na temat jedzenia: upodobania gastronomiczne, sposoby odżywiania się
- opisywanie ubioru, stylu, wyglądu, wyrażanie swojej opinii na temat stroju (pozytywnej i negatywnej)
- udzielanie rad dotyczących wyglądu i ubioru
- opisywanie przedmiotów, dokonywanie wyboru
- Robienie zakupów, podawanie ilości, pytanie o cenę
- Wybieranie restauracji, porównywanie
- zamawianie posiłku w restauracji, formułowanie opinii na temat potrawy
- mówienie o przeszłości, wspominanie
- porównywanie przeszłości i teraźniejszości
- opisywanie domu, mieszkania i zmian w nim zachodzących
- zasięganie i udzielanie informacji o mieszkaniu do wynajęcia
- mówienie o relacjach współmieszkańców wyrażanie reguł i nakazów i zakazów Zagadnienia gramatyczne:
- rodzajniki cząstkowe, du, de la de l’
- rodzajniki nieokreślone un, une, des i określone le, la les
- określanie ilości + rzeczownik, rodzajniki po negacji
- zaimki dopełnienia bliższego COD
- zaimki dopełnienia dalszego COI
- zaimki względne qui, que
- przymiotniki zakończone na – able
- zaimek en i y
- przeczenie ne… plus, restrykcja ne…que
- czas imparfait
- czasy passé composé i imparfait
- stopniowanie przymiotników i przysłówków
- zwroty czasowe il y a, depuis, dans
Słownictwo:
- jedzenie, posiłki, ulubione potrawy
- ubiory, kolory, wzory, tkaniny
- przedmioty, kształty, formy, materiały
- zakupy, sklepy
- restauracja, posiłek i jego etapy
- miasto i wieś
- mieszkanie, dom i jego otoczenie, mieszkanie alternatywne
- umeblowanie i wyposażenie mieszkania
- zmiany, transformacje
- cechy charakteru, upodobania, relacje międzyludzkie
Poziom średniozaawansowany - I semestr A2.2
Podręcznik: ALTER EGO + 2 lub „Cosmopolite 2”
2 x 90 min. (w tygodniu)
– 60h w sem.lub1 x 180 min. (sobota)
– 60h w sem.
- Kompetencje językowe
- Opisywanie osób i swoich relacji z ludźmi (przyjaźń, miłość, sąsiedztwo)
- Opowiadanie o swoich uczuciach
- Mówienie o swoich studiach
- Redagowanie i rozumienie CV i listu motywacyjnego
- Opowiadanie o swoich doświadczeniach zawodowych
- Udzielanie porad, wyrażanie konieczności
- Opowiadanie o podróżach
- Organizowanie wyjazdu
- Opowiadanie o swoim miejscu zamieszkania
- Porównywanie, uzasadnianie swoich wyborów
Gramatyka
- Zaimki względne: qui que, dont, où
- Mowa zależna ( dla czasu teraźniejszego)
- Porównania i stopień najwyższy przymiotników
- Czasy przeszłe: imparfait i passé composé (przypomnienie i rozszerzenie)
- Wyrażenia czasowe: il y a, dans, pendant, depuis, de…à, en
- Si + présent / futur
- Tryb subjonctif présent
- Czas przeszły plus-que-parfait
- Zaimki i przysłówki nieokreślone
- Przysłówki regularne i nieregularne
- Zaimki wskazujące rzeczowne
- Zaimki nieokreślone (quelqu’un, personne, nulle part )
Słownictwo / zagadnienia cywilizacyjne
- Cechy charakteru
- Uczucia (przyjaźń, miłość)
- Studia, Erasmus
- Praca / przedsiębiorstwo
- Kraj / społeczeństwo
- Turystyka i podróże
- Jakość życia stolica / prowincja , miasto / wieś
- Stereotypy o Francji i Francuzach
Poziom średniozaawansowany - II semestr A2.3
2 x 90 min. (w tygodniu)
– 60h w sem.lub1 x 180 min. (sobota)
– 60h w sem.
Kompetencje językowe
- Wyrażanie opinii na temat telewizji
- Rozumienie tytułów prasowych i krótkich artykułów typu „faits divers”
- Opowiadanie o wydarzeniu typu „faits divers”, składanie zeznań
- Mówienie o przesądach, szczęściu, pechu
- Wyrażanie opinii pozytywnych bądź negatywnych o filmach, streszczanie filmu
- Zachęcanie i dawanie porad
- Składanie pisemnej rezerwacji pobytu
- Umiejętność wypowiadania się na temat marzeń, życzeń oraz ustalanie własnych celów
Gramatyka
- Tworzenie rzeczowników i równoważników zdań
- Podkreślenie podmiotu i dopełnienia (c’est…qui, c’est… que)
- Czasy przeszłe (passé composé, imparfait, plus-que-parfait – powtórzenie i rozszerzenie)
- Zaimki dzierżawcze rzeczowne
- Uzgadnianie imiesłowu czasu przeszłego z zaimkami COD
- Strona bierna
- Zaimki osobowe po przyimkach à i de
- Miejsce przysłówka w zdaniu
- Tryby subjonctif i indicatif
- Gérondif
- Tryb conditionnel (sugerowanie, planowanie, sytuacja realna)
- Wyrażenia celu (subjonctif i infinitif)
- Wyrażenia przyczyny i konsekwencji
- Zaimki y i en
- Zdania warunkowe Si + plus-que-parfait + conditionnel passé
- Wyrażanie żalu (conditionnel passé)
Słownictwo / zagadnienia cywilizacyjne
- Nowe media internetowe, blogi, portale społecznościowe
- Prasa, wydarzenia różne, telewizja francuska, programy telewizyjne
- Muzyka francuska, piosenka
- Podróże, wycieczki, wyprawy
- Rozrywki, życie stowarzyszeniowe, organizacje pozarządowe
- Wydarzenia o charakterze sensacyjnym ( kradzież, włamanie, napad etc. )
- Biografie
Poziom średniozaawansowany - III semestr B1.1
2 x 90 min. (w tygodniu)
– 60h w sem.lub1 x 180 min. (sobota)
– 60h w sem.
Kompetencje językowe i komunikacyjne
- Wyrarażanie przyczyny i konsekwencji
- Streszczanie książki
- Wyrażanie opinii pozytywnej i negatywnej (niuanse)
- Rozumienie biografii, opowiadanie o swoim życiu
- Przytaczanie wypowiedzi
- Wyrażanie uczucia ulgi, przygnębienia, wzruszenia, złości
- Wyrażanie żalu
- Wyrażanie opinii, pewności, zwątpienia, woli
- Wyrażanie konsekwencji pozytywnej i negatywnej
- Wyrażania oburzenia, zarzutów
- Systematyzacja argumentacji
Gramatyka
- Wyrażenia czasowe en, pendant, jusqu’au moment où, désormais
- Wyrażenia porządkujące chronologię wydarzeń
- Zdania wyrażające uprzedniość i następstwo avant de après avoir / être
- Mowa zależna w czasie przeszłym
- Zdania warunkowe Si + plus-que-parfait + conditionnel passé cd.
- Conditionnel passé- użycie ( żal, wyrzuty)
- Subjonctif czy indicatif- użycie
- Podwójne zaimki w zdaniu ( COD, COI, en, y)
- Subjonctif / indicatif i wyrażenia czasowe
Słownictwo / zagadnienia cywilizacyjne
- Literatura i książki
- Zawody typologia
- Biografia, historia życia
- Zdrowy tryb życia
- Ekologia i środowisko naturalne
- Kampanie społeczne, zachowania aspołeczne
Poziom zaawansowany - I semestr B1.2
ALTER EGO + 3 lub Cosmopolite cz 3
D1, D2, D3
Podręcznik: ALTER EGO 3+
Godziny:
- 2×90 min (w tygodniu)
- 60 h w sem. lub 1x 180 min. (sobota)
- 60h w sem,
Zagadnienia gramatyczne
- zaimki względne proste- przypomnienie
- zaimki względne złożone
- tryb subjonctif- przypomnienie
- tryb subjonctif passé i infinitif passé
- użycie trybu subjonctif lub bezokolicznika po czasownikach wyrażających uczucia
- mowa zależna w czasie teraźniejszym – przypomnienie
- mowa zależna ze zgodnością czasów
- porównania, stopniowanie przymiotników
- czasy przeszłe: passé composé, imparfait i plus-que-parfait (przypomnienie i rozszerzenie)
- uzgadnianie participe passé
- zdania wyrażające opozycję i przyzwolenie
Słownictwo / zagadnienia cywilizacyjne
- wygląd: ubrania, chirurgia plastyczna
- zachowania, wady i zalety w życiu zawodowym
- uczucia: miłość, przyjaźń
- konsumpcja: zakupy, Internet, zakupy przez internet
- pieniądze: wydawanie, oszczędzanie, budżet domowy
- szkoła, studia, praktyki zawodowe, studiowanie za granicą
- wymienianie się doświadczeniem i umiejętnościami
- zapamiętywanie, techniki uczenia się
Umiejętności językowe i komunikacyjne
- wyrażanie opinii oraz uczuć
- szczegółowe dokonywanie opisu wyglądu i zachowania
- dawanie sugestii i poleceń
- negocjowanie, targowanie się
- przytaczanie czyichś wypowiedzi
- ostrzeganie
- redagowanie maila zawierającego reklamację
- mówienie o przebiegu nauki i swoich doświadczeniach zawodowych
- przeciwstawianie się czyjejś opinii
- opowiadanie o sytuacji z przeszłości
Poziom zaawansowany - II semestr B1.3
Godziny:
- 2×90 min (w tygodniu)
- 60 h w sem. lub 1x 180 min. (sobota)
- 60h w sem,
Zagadnienia gramatyczne
- Równoważniki zdań
- Tworzenie rzeczowników na bazie przymiotnika i czasownika
- Strona bierna
- Czasowniki zwrotne wyrażające formę bierną
- Użycie zwrotów wyrażających przyczynę i skutek
- Conditionnel présent i conditionnel passé- użycie
- Participe présent i gérondif- uzycie
- Subjonctif i infinitif do wyrażania celu
- Zwrorty czasowe- depuis, pendant, pour, en, dans, il y a…
- Zdania pytające- intonacja, est-ce que, inwersja- rozwinięcie
- Przysłówki- tworzenie i użycie
- Subjonctif – użycie w zdaniach przeczących i stopniu najwyższym przymiotnika
Słownictwo / zagadnienia cywilizacyjne
- Media informacyjne, prasa papierowa i cyfrowa, sposoby informowania się
- Informacje prasowe i radiowe
- Zycie społeczne i polityczne
- Działalność stowarzyszeniowa i charytatywna
- Zaangażowanie społeczne, organizacje pozarządowe
- Sztuka, malarstwo, teatr, kino
- Wydarzenia kulturalne
Umiejętności językowe i komunikacyjne
- Mówienie o sposobach informowania się
- Informowanie o bieżących wydarzeniach społecznych i politycznych
- Wyrażanie przyczyny i skutku
- Mówienie o informacjach niepewnych, niepotwierdzonych
- Wyrażanie zainteresowania
- Formułowanie prośby o informacje szczegółowe
- Wyrażanie zachęty, dodawanie otuchy, proponowanie pomocy
- Wyrażanie celu
- Opisywanie obrazu, dzieła sztuki
- Wyrażanie propozycji, zaproszenia na wydarzenie kulturalne
- Mówienie o sztuce, artystach- wyrażanie opinii
- Uczestniczenie w dyskusji
Poziom zaawansowany - III semestr B.2.1
Godziny:
- 2×90 w sem (w tygodniu)
- 60h w sem. Lub 1x180min. (sobota)
- 60h w sem.
Zagadnienia gramatyczne
– wyrażenia określające przeciwieństwa (cependant, même si, quel que soit, etc.)
– zaimki względne proste i złożone
– porównania
– wyrażenia określające przyczynę i stutek (si bien que, tellement, grâce à, etc)
– różne funkcje trybu conditionnel
– neologizmy
– umiejętność logicznej argumentacji wypowiedzi (donc, puis, enfin, etc.)
Słownictwo / zagadnienia cywilizacyjne
– opozycja: miasto-wieś
– pracować w mieście, mieszkać na wsi
– regiony Francji
– pieniądze / postawy wobec pieniędzy
– postawy ideologiczne Francuzów
– sytuacja cudzoziemców we Francji
– kobiety w polityce
– język francuski / żargony / poziomy języka
– humor słowny
Kompetencje językowe i komunikacyjne
– precyzowanie tego, co się wie o czymś/o kimś
– usprawiedliwianie się
– opisywanie miejsca
– określanie ilości i jakości czegoś
– robienie wyrzutów / wyrażanie ubolewania
– argumentowanie
– wyjaśnianie różnic i przeciwieństw
– tworzenie nowych słów